współpraca

Franczyza - sposób na biznes

Franczyza to model biznesowy, polegający na sprzedaży towarów, usług czy technologii, opartej na wzajemnej współpracy, pomiędzy dwoma, niezależnymi przedsiębiorstwami. Franczyzodawca daje prawa i nakłada obowiązki, a franczyzobiorca uzyskuje prawa i zobowiązuje się do respektowania obowiązków.
W ramach umowy franczyzowej, przekazywany jest pakiet, który zawiera takie elementy, jak:
- szeroko opisany sposób prowadzenia działalności
- obowiązek zaopatrywania się w materiały u konkretnego dostawcy
- prawa ochronne
- szkolenia nowych pracowników i managerów franczyzobiorcy
- zapewnienie akcji reklamowych przez franczyzodawcę
- zapewnienie materiałów reklamowych (jednakowych dla wszystkich franczyzobiorców)
- prawo kontroli dla franczyzodawcy
- klauzule zabezpieczające, mające na celu zobowiązanie do dochowania tajemnicy, zapobiegające w przyszłości wykorzystania wiedzy franczyzodawcy na jego szkodę.

Franchising to coraz popularniejszy model biznesowy. Jego skuteczność polega na oparciu własnej działalności o wypracowany i sprawdzony system ugruntowanej marki. Dla obu stron wiąże się to z wymiernymi korzyściami.
A dla franczyzobiorcy są nie małe: nie musi on dysponować dużym kapitałem finansowym, aby rozpocząć działalność; nie musi budować on własnego biznesu od samego początku, wiedzę i ugruntowaną markę dostaje już na starcie. Nie podejmuje on również ryzyka biznesowego, opartego na niesprawdzonych formułach.
W przypadku prowadzenia firmy na zasadzie franczyzy, korzyści finansowe można łatwo przewidzieć. W przypadku rozpoczynania działalności od zera, ciężko przewidzieć zyski, nie mówiąc już o tym, że zwykle w pierwszych miesiącach funkcjonowania i wprowadzania firmy na rynek, korzyści są raczej ujemne.

Dla franczyzodawcy to również spory wachlarz zalet. Przede wszystkim, to zwiększenie kanału dystrybucji, co w efekcie daje szerszą obecność na danym rynku. Jest to również świetna droga na rynki zagraniczne. Franczyzodawca nie musi samodzielnie rozbudowywać sieci biur zagranicą, co często jest bardzo długim i żmudnym procesem. Przerzuca to na franczyzobiorcę, którego zadaniem jest nie tylko prowadzenie danego biura (czy to w Polsce, czy zagranicą), ale również bezpośrednia kontrola nad zatrudnionym personelem. Z pewnością jest to duża oszczędność w administracji kadrowej firmy. Duża ilość biur jednej marki sprawia, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna, a to przekłada się na zyski.

Należy jednak pamiętać, że udział we franczyzie kosztuje. Franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę, miejsce na rynku wypracowane latami, a także potrzebne materiały do realizacji zadań. W zależności od rodzaju działalności, którą będziemy prowadzić, musimy dysponować kapitałem od 10 tyś zł do nawet 1,2 mln zł.

Ale warto skupić się na konkretach. Ciężko znaleźć galerię handlową, w której nie było by chociaż kilku marek franczyzowych.

Aby otworzyć działalność gospodarczą opartą na franczyzie, należy spełnić kilka warunków.

I tak, aby otworzyć salon z formalną odzieżą męską marki Vistula, należy dysponować kwotą rzędu 290 tyś zł. Salon z odzieżą dżinsową Levi’s to ok. 300 tyś zł na lokal oraz 250 tyś zł na pierwsze zatowarowanie sklepu.
Franczyzy odzieżowe to nie tylko pomoc w zakresie wyboru lokalu i przystosowania go do sprzedaży tekstyliów, ale również ułatwienie zakup towaru – często swojej marki lub innej, oferując przy tym pomoc w negocjacjach cen.

Gastronomia to prawdziwa kopalnia sieci franczyzowych. Zdecydowaną większość w tej grupie, tworzą kawiarnie. Przykładowo, Columbus Cafe to sieć polskich kawiarni, z których pierwsza powstała 16 lat temu w Szczecinie. W swoim menu oferuje nie tylko kawę, ale również sałatki, kanapki, muffiny i torty. Columbus Cafe oferuje swoim franczyzobiorcom pomoc przy wyborze lokalizacji i uzyskaniu leasingu na sprzęt baristyczny, pełne wsparcie merytoryczne przy sporządzaniu projektów, analiz i raportów oraz serwis informatyczny. Koszt takiego przedsięwzięcia to minimum 200 tyś zł.

Dla osób chcących rozpocząć działalność franczyzową, a nie posiadających znacznych nakładów finansowych, specjaliści i analitycy rynku polecają branżę nieruchomości. Dzięki zwolnieniu zawodu pośrednika nieruchomości z obowiązku posiadania licencji, rynek obrotu nieruchomościami stał się dostępny dla każdego, a stabilność rynku gwarantuje stały obrót.

WGN Nieruchomości to największy polski koncern obrotu nieruchomościami i jednocześnie największa sieć franczyzowowa w Polsce, w dziale nieruchomości. Posiada 2 własne oddziały i 88 biur, w których zatrudnionych jest ok. 550 osób.

W ramach umowy franczyzowej, WGN oferuje swoim partnerom dostęp do najnowocześniejszej bazy ofert MLS-WGN, całe zaplecze informatyczne, szeroko zakrojoną kampanię reklamową w mediach, a także na Targach Nieruchomości w Cannes i w Monachium, obsługę prawną, a także zapewnia współpracę ze strategicznymi partnerami, m.in. Real Executives w Stanach Zjednoczonych. Przewidywana suma inwestycji to jednorazowa opłata franczyzowa (1 200 zł + VAT) oraz stała opłata miesięczna w wysokości 145 EUR + 320 zł, w miastach powyżej 20 tyś mieszkańców lub 105 EUR + 320 zł w miastach poniżej 20 tyś mieszkańców. Opłata nie jest związana z przychodem franczyzobiorcy. Co ważne, stała opłata miesięczna pobierana jest dopiero od trzeciego miesiąca działalności.

Biorąc pod uwagę poprawę koniunktury, co hucznie zapowiadają specjaliści rynkowi, branża nieruchomości, obok gastronomii i tekstyliów, wydaje się być, na dzień dzisiejszy, najlepszym pomysłem na biznes. Z czasem, można rozbudować sieć usług o kredyty, aranżacje i home staging (przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub najmu), a to zawsze dodatkowe źródła dochodu i sposób na podniesienie jakości usług i pozycji rynkowej.

Katarzyna Surma, Analityk WGN
drukuj

Inne artykuły z kategorii współpraca:

   
Centralne biuro WGN
50-079 Wrocław,
ul.Ruska 22
tel./fax +48 71 337 84 00
e-mail: wroclaw@wgn.pl
WGN Nieruchomości
Nieruchomości
Polska
USA

WGN Kredyty
Kredyty

WGN Wyceny
Wyceny

WGN Aranżacje pod klucz
Aranżacje
pod klucz

WGN Projekty
Projekty

Home staging
Home staging

WGN Ubezpieczenia
Ubezpieczenia

WGN Projekty domów
Projekty domów

WGN Analizy
Analizy

WGN Remonty
Remonty

Ten serwis korzysta z mechanizmów cookies (ciasteczka) Rozumiem | Polityka Cookies